Jazz Singers
Sax Players
Trumpet Players
Trombone Players
Piano Players
Guitar Players
Bass Players
Drummers + Percussionists
Jazz Singers
Sax Players
Trumpet Players
Trombone Players
Piano Players
Guitar Players
Bass Players
Drummers + Percussionists
Index

--B March 5, 1912 - D April 8, 2000 The Hague, Netherlands
Solo- Trumpet player The Hague Philharmonic Orchestra, Residentie Orkest (1933 - 1976)
Trumpet teacher Royal Conservatory, The Hague, Netherlands (after 25 years retired)


Theo Laanen is René Laanen's father (and from my 3 ugly sisters :-)

worked under:
(in non-alfabetic order)
Arturo Toscani - (click for large picture) Maurice André with Theo Laanen (click for large picture)Riccardo Chailly, thanks Theo Laanen! - (click for large picture)with Tony Eyk
Arturo Toscanini, Richard Strauss, Igor Stravinsky, Max Reger, Maurice Ravel, Leonard Bernstein, Willem van Otterloo, Pierre Boulez, Bernard Haitink, Peter van Anrooy, Henri Viotta (founder Residentie Orchestra), Willem Mengelberg, Eduard van Beinum, Hans Zender, Issay Dobrowen, George Szell, Frits Schuurman, Otto Klemperer, Ignaz Neumark, Sir Adrian Boult, Antonino Votto, Hans Rosbaud, Marinus Adam, Leopold Rostropovich, Leopold Stokowski, Karl Böhm, Antál Dorati, Claudio Abbado, Bruno Maderna, Josef Krips, Jan Koetsier, Nikolaj Rozhdestvensky, Rafael Kubelik, Zubin Metha, Carl Schuricht, Erich Kleiber, Ernest Ansermet, Jean Martinon, Hans Vonk, Edo de Waart, Malcolm Sargent, Adolf Furtwängler, Ferdinand Leitner and many others. - Maurice André - picture 2nd to the left -
Arturo Toscanini, K&W The Hague (photo by Theo Laanen)

Theo Laanen
(some) of his trumpet pupils: (in non-alfabetic order)

Otto Ketting, Adré Kok, Wilem Ouwerkerk, Arend van der Knaap, Gerard van der Vlist, Rob Weeteling, Huib Zwaan, Margreet van Gunsteren, Beatrijs Korevaer, Piet van der Molen, Ruud Pfeiffer, Frieda Homburg, Jaap van Veen, Han Hollebeek, Henk Groot, René Mahieu, Koos Ligtenberg, Jan van der Scheer, Bonie Rietveld, Jos Kieft, Joop van der Louw, Cor Willems, Hans Baron, Henk Bakker, Jack van der Hulst, Theo Tobé, Ron van der Wees, Ernst van Win, Cor Meere, Albert Plesman, Wim van Boven, Jos van Bueren, Eddie Meenk, Jean Pierre Janssen, J.H. van Dam, Benno Beimers, Leo Vleeschouwer, Jan Vleeschouwer, Cyril Scheepmaker, Michael de Vos, Frans Vreugdenhil, Ben van Dijk, Mike van der Kruk, Jan Faas, Paul van Belzen, Ronald Bouckaert, Jan Burgers, Pieter Dolk, Frans Doorn, Frans Boelhouwer, Ton Habes, Jan van Kranenburg, Bob Jürgens, Rob Tichelaar, Ton Fleskens, Gerrit Gerrisma, Hartmund Greve, Boelhouwer, Frans van Gulick, Roy Gulzar, Kasper Hagemeyer, Frans Hausen, Leo Himmelreich, Jouke Hoekstra, Ernst de Jonge, Ricardo Kangi, Ab Plesman, Wim Keizer, Maarten van der Kolck, Peter Korpershoek, Floris Leclerck, Hein van Leeuwen, Wim van der Meeberg, Jaap Mooy, Nicolette Mout, Theo van Nierop, Alexis Oskam, Lon Pennock, Mark Peutz, Rob Pronk, Adriaan Rietveld, Felix Rodius, Wouter van Rooy, Stef Schattelein, Gerard Schotman, Jan Schut, Marc Singelenberg, Henk Steenstra, Ad Stevens, Freek van Vliet, Louis van der Waarsenburg, Lorenzo Papolo, Time Walta, Arnold Wensink, H. Wols, Ferrie Zwarts, Swartie Bouguenon, Ad van Zon, René Laanen and many.. many more
Otto Ketting
Otto Ketting (composer)

Intrada [Gr.6-advanced]
Dedicated to Theo Laanen, this unaccompanied and unmetered trumpet solo was composed in 1958. A tranquil introduction includes motives that are transformed throughout the work and recapitulates in its entirety. Double and triple tonguing are required in the contrasting phrases. An extended build to the climax on page two is exciting and drammatic. Range stays primarily on the staff, but does extend to high Bb briefly. Chromatic fingering dexterity and ability to perform disjunct articulated passages are necessary.


Theo Laanen (principal trumpet) with the "Hague Philharmonic Orchestra" in the time of Mahler's third symphony performances.





Memoires bestellen bij Jan Molenaar
Memoires & Anekdotes

Theo Laanen was een trompetleraar zonder weerga. Hij was één van de weinige leraren van koperen blaasinstrumenten die meer dan dertig leerlingen in de week had. Er is geen orkest in Nederland, waarin niet een leerling van Theo Laanen speelt of heeft gespeeld.  Een dankbare trompetleerling, Otto Ketting, schreef voor Theo Laanen zijn beroemde Intrada. Deze compositie staat tot de dag van vandaag op het repertoire van alle trompettisten en hoornisten.

Theo Laanen was 43 jaar solotrompettist van het Residentie Orkest in Den Haag. Na zijn pensionering heeft hij met zijn zoon René Laanen zijn herinneringen te boek gesteld.

Natuurlijk kan een orkestmusicus veel vertellen over zijn werk, aangezien er binnen een orkest nu eenmaal veel voorvalt tijdens repetities, uitvoeringen en concertreizen, maar niet iedereen is het gegeven zoiets op een onderhoudende manier te doen. Wat Theo Laanen betreft, is dat wel gelukt. Met zijn loopbaan in de muziek is het gegaan zoals bij veel blazers. Hij was afkomstig uit een arbeidersmilieu. Een hard werkende vader en moeder onderhielden een gezin van negen kinderen, van wie er één bijzonder muzikaal begaafd was. De kleine Theo oefende als kleuter al op het instrument van een van zijn oudere broers. Vader gaf vervolgens het roken op om de 25 gulden die Theo's eerste kornet kostte af te betalen.

Zodra het jochie wat kon, ging hij overal waar hij gevraagd werd spelen om bij te verdienen, zoals op de Haagsche IJsclub. Kranten op buik en rug hielden hem warm. Door zijn durf en begaafdheid stak hij oudere collega''s nogal eens de loef af, waardoor hij snel carrière maakte. Zo speelde hij op 17-jarige leeftijd al in een orkest. Hij leerde daar allerlei vooraanstaande figuren kennen uit het vooroorlogse kleinkunstcircuit, maar wat belangrijker was: hij leerde op zijn trompet alles spelen, en dat soms op de meest onverwachte momenten.

Vermakelijk zijn de vele anekdotes die Theo Laanen over deze periode ten beste geeft. Juist door de wat laconieke, haast naïeve stijl van vertellen krijgt dit hoofdstuk uit zijn boek een bijzondere bekoring. Zo krijgen soms de meest flauwe grapjes toch nog een glimlach van de lezer. Eén voorbeeld: een oud heertje kwam altijd vooraan zitten en legde zijn bolhoed op de rand van de orkestbak, waarop Laanen de zijne, die enkele maten groter was, daarvoor in de plaats legde. ,,Wij hebben hierom veel plezier gehad", stelt hij droogjes vast.

Over zijn periode in het residentieorkest zijn vooral de contacten met beroemdheden zoals Toscanini en Bernstein de moeite van het lezen waard. Je verwondert je erover wat een macht zulke heren hadden. Toscanini eiste bijvoorbeeld het vertrek van een aantal blazers. Ze werden prompt vervangen.

Wij moeten Theo Laanen dankbaar zijn voor deze memoires.  De ervaringen van iemand die zoveel heeft meegemaakt, die heeft gespeeld onder alle grote dirigenten en die talloze leerlingen heeft opgeleid, zijn van essentieel belang voor jongere generaties musici en tevens een bron van inspiratie. 
Art.nr: 09.0222.69 

Molenaar Edition
Postbus 19
1520 AA Wormerveer
Netherlands
Phone: ++31 (0)75 6286859
mailto:office@molenaar.com


Updated:
2018

© 1998-2018 Jazzmasters.nl - Rene Laanen - The Netherlands
Reproduktie of distributie van Jazzmasters media is verboden.